loading...
طنین سکوت
شراره بازدید : 0 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

نکات کليدي براي زمان بارداري حاملگي 

 

نکات کليدي براي زمان بارداري حاملگي


نکات کليدي براي زمان بارداري حاملگي
ماه اول بارداري
وضعيت جنين
در پايان اين ماه جنين كه از برخورد اسپرم مرد با تخمك زن در لوله رحم ايجاد شده (لقاح) در ديواره رحم لانه‌گزيني کرده است.
وضعيت مادر
بعضي از اولين علائم حاملگي مشابه علائمي هستند كه در دوران قاعدگي رخ مي‌دهند، مانند خستگي، ‌درد و سوزش در سينه‌ها و تغييرات روحي رعايت عادت‌هاي بهداشتي سالم، ‌انجام تمرينات ورزشي مناسب و يك رژيم غذايي سالم كه حاوي مقادير زيادي ميوه و سبزيجات است از همين حالا ضروري است. اگر تا به حال به پزشك مراجعه نكرده‌ايد، سريع‌تر اين كار را انجام دهيد. توجه داشته باشيد كه از همين زمان از مصرف دارو حتي مسكن‌ها بدون تجويز پزشك جداً خودداري نمايد.
ماه دوم بارداري
وضعيت جنين
در اين مرحله از رشد و نمو جنين، ابتدا قلب و سيستم گردش خون اوليه و سپس چشم‌ها،‌ گوش‌ها و دهان ساخته مي‌شوند.
در پايان اين ماه اگر سونوگرافي كنيد،‌ تپش قلب جنين را مشاهده خواهيد كرد. همچنين دست‌ها و پاها رشد و نمو كرده و آرنج و انگشتان دست‌ها شروع به ظاهر شدن مي‌كنند. در پايان اين ماه جنين تقريباً 1 سانتي‌متر طول دارد.
وضعيت مادر
اكنون خونريزي قاعدگي شما به تاخير افتاده و احتمال مي‌هيد كه باردار شده‌ايد البته مي‌توانيد با استفاده از وسايل مخصوص تشخيص حاملگي كه در داروخانه‌ها موجود است و يا انجام آزمايش ادرار از بارداري خود مطمئن شويد. بهتر است مواد معدني و ويتامين‌هاي مورد نياز بدنتان را از طريق مواد غذايي،‌سبزيجات و ميوه‌ها تامين كنيد.
ماه سوم بارداري


 

 

وضعيت مادر
سوزش سردل، سوء هاضمه، تغيير در ميل جنسي(افزايش يا كاهش)، حساس‌تر شدن پستان‌ها، تغيير در خلق‌ و خوي مادر و ايجاد لك در صورت از عوارض اين مرحله از بارداري هستند اما نگران نباشيد زيرا اين تغييرات موقتي هستند.
اكنون كه حال شما بهتر از قبل شده زمان خوبي براي انجام تمرينات ورزشي مناسب حاملگي است.
ماه چهارم بارداري


ماه سوم بارداري
وضعيت مادر
سوزش سردل، سوء هاضمه، تغيير در ميل جنسي(افزايش يا كاهش)، حساس‌تر شدن پستان‌ها، تغيير در خلق‌ و خوي مادر و ايجاد لك در صورت از عوارض اين مرحله از بارداري هستند اما نگران نباشيد زيرا اين تغييرات موقتي هستند.
اكنون كه حال شما بهتر از قبل شده زمان خوبي براي انجام تمرينات ورزشي مناسب حاملگي است.
ماه چهارم بارداري
وضعيت جنين
اكنون صورت جنين خيلي بيشتر شبيه انسان‌هاست. طول بدن جنين اكنون به 9 سانتي‌متر رسيده است و وزن او حدود 30 تا 60 گرم مي‌باشد. دست‌هاي جنين شروع به حركت كرده و حتي ناخن‌هاي انگشتان دست‌ها و پاها در حال رشد كردن هستند و جنين تمام مواد غذايي خود را از طريق جفت دريافت مي‌كند. در پايان اين ماه مي‌توانيد حركت جنين را احساس كنيد.
وضعيت مادر
به سه ماهه دوم بارداري خوش آمديد. سه ماهه دوم بارداري راحت‌ترين و لذت‌بخش‌ترين دوره بارداري مي‌باشد. اكثر مشكلاتي كه در اوايل حاملگي ايجاد شده اند تا كنون از بين رفته و يا اينكه بزودي برطرف خواهند شد و در صورتي كه اولين زايمان را تجربه مي كنيد شكم شما هنوز آنچنان بزرگ نشده است.
ماه پنجم بارداري
وضعيت جنين
در اين دوره جنين رشد سريعي پيدا مي‌کند و وزنش به حدود 250 گرم مي‌رسد. در اين مرحله يک ماده سفيد پنير مانند بر روي پوست جنين تشکيل مي‌شود که وظيفه اين ماده حفاظت پوست جنين از مايع اطرافش مي‌باشد. جنين همانند يک نوزاد داراي ساعت‌هاي خواب و بيداري است.
وضعيت مادر
اگر تا کنون تکان خوردن جنين را در رحمتان احساس نکرده ايد احتمالاً الان اين احساس را خواهيد داشت، و در صورتي که سونوگرافي انجام دهيد جنسيت کودک مشخص خواهد شد.
با مصرف مايعات زياد، داشتن يک رژيم غذايي سالم و استفاده از لوسيون‌ و روغن‌ها بر روي پوست مي‌توانيد از شدت خارش و خشکي پوست خود کم کنيد.
ماه ششم بارداري
وضعيت جنين
با شروع ماه ششم بارداري سرعت رشد جنين شروع به کم شدن مي‌کند. اندازه دست‌ها و پاها به تناسب خواهند رسيد. پلک‌ها و ابروها تشکيل شده و مغز رشد سريع خود را آغاز مي‌کند. در پايان اين ماه وزن جنين به حدود 600 گرم خواهد رسيد.
وضعيت مادر
اکنون احتمالاً حامله بودن شما از نظر ظاهري براي اطرافيانتان مشخص خواهد شد، و شما حرکتهاي جنين را بخوبي در رحمتان احساس خواهيد کرد. نوشيدن مقادير زياد آب و استراحت در حاليکه سطح پاها بالاتر از سطح بدن باشد مي‌تواند در برطرف کردن ورم پا و مچ پاي شما مؤثر باشد.

ماه هفتم بارداري
وضعيت جنين
در پايان اين ماه بدن جنين گوشتالو و گردتر شده، عضلات به تدريج در حال بيشتر شدن و ريه‌ها قادر به نفس کشيدن هستند، اما اگر جنين الان متولد شود نفس کشيدنش با زحمت روبرو خواهد شد.
از آنجا که گوش‌ها بطور کامل تشکيل شده اند مي‌توانيد بيشتر با جنين خود صحبت نماييد زيرا او حالا مي تواند صداي شما را تشخيص دهد.
وضعيت مادر
به سه ماهه سوم بارداري خوش آمديد!
اکنون اندازه رحم شما اندازه يک توپ فوتبال است. رحم بزرگ شده و به قسمت پشت و لگن شما فشار وارد آورده و ممکن است باعث بروز دردهايي در کمر و پاهاي شما شود. با استراحت، تغيير وضعيت بدن و يک حمام آب گرم مي توانيد درد را کاهش دهيد.
اگر ناگهان احساس کرديد که رحم شما منقبض و سپس شل شد نگران نشويد. اين انقباضات طبيعي بوده و معمولاً بدون درد هستند و زمان‌هاي ايجاد آن نامنظم مي‌باشد. به علت نزديک شدن رحم شما به قفسه سينه‌تان ممکن است ريه ها در هنگام تنفس بطور کامل متسع نشوند و تا حدودي دچار تنگي نفس شويد، اما نگران نباشيد کودک شما دچار کمبود اکسيژن نخواهد شد.
در يک حاملگي طبيعي ماه هفتم و هشتم بارداري بايد هر دو هفته يکبار به مطب پزشک مراجعه نماييد و از شروع ماه نهم تا هنگام زايمان هر هفته بايد اين کار را انجام دهيد. در اين ملاقات‌ها پزشک اندازه و طول رحم را اندازه‌گيري مي‌کند تا مطمئن شود جنين در حال رشد است. آزمايش ادرار، بررسي وزن و فشار خون مرتباً انجام مي گيرد.
ماه هشتم بارداري
وضعيت جنين
در اواخر اين ماه جنين شما حدود يک کيلو و هشتصد گرم وزن خواهد داشت. سرعت نمو مغز در اين دوره بيشتر است. جنين اکنون به نور، صدا، مزه و بو حساس مي‌باشد و تنها عضوي از بدن که هنوز بطور کامل تکميل نشده ريه‌ها مي باشد.
وضعيت مادر
اکنون هنگامي است که خارش پوست، تنگي نفس، بواسير، انقباض‌هاي پاها، سوزش سردل، سوء هاضمه و درد عضلات مي توانند باعث ناراحتي مادران باردار شوند. بخاطر داشته باشيد که اين مشکلات موقتي مي باشند، پس بر روي جنبه‌هاي مثبت بارداري تمرکز کنيد.
ماه نهم بارداري
وضعيت جنين
در شروع اين ماه وزن جنين تقريباً دو و نيم کيلوگرم است. حالا ديگر جنين آنقدر بزرگ شده که بيشتر حجم رحم را اشغال کرده و جاي زيادي براي حرکت و چرخش جنين وجود ندارد. با اينکه هنوز چهار هفته ديگر به زايمان باقي است اما جنين تقريباً به رشد نهايي خود رسيده است.
وضعيت مادر
کمي ورم کردن در خانم‌هاي حامله طبيعي است، اما اگر دچار سردرد شديد، تاري ديد، افزايش ناگهاني ورم (بخصوص ورم صورت) در طي 2 يا 3 روز، درد شکم، تهوع، استفراغ و بي‌حالي شديد سريعاً با پزشک خود تماس بگيريد.
در اين زمان انقباض‌هاي رحمي که معمولاً بدون درد هستند شديدتر شده و ريتم خاصي هم ندارند. اين انقباض‌ها باعث مي‌شوند که بدن شما براي انقباض‌هاي اصلي در زمان زايمان آماده شود. توصيه مي‌شود که مقاربت جنسي در اين ماه صورت نگيرد.

 

 

 
منبع: www.salamat.ir

ارسال شده در تاریخ : چهارشنبه 10 آبان 1391 - 11:44 توسط : سارا
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 9
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 25
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 10
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 11
  • بازدید ماه : 11
  • بازدید سال : 13
  • بازدید کلی : 129